Ahogy már a tárgyfelvételes posztomban írtam, ebben félévben több olyan tárgy is volt, amire – habár nem vettem fel őket – be szerettem volna járni, mert hasznosnak tűntek és érdekeltek. A TVSZ-ben szerepel, hogy az előadásokat bárki látogathatja, a gyakorlatoknál pedig engedélyt kell kérni a tanártól, szóval ezzel lehet élni, ha valaki nem szakos tárgyakra akarna beülni, vagy szimplán fél a kredittúllépéstől.
Óra: Gazdasági német I.
Oktató: Bertáné Dorogi K.
Modul: germanisztika BA, üzleti és gazdasági kommunikáció specializáció
Típus: gyakorlat
Kredit: (3)
Ajánlott félév: –
Aktuális félév: 2.
Mivel korábban is dolgoztam már nyáron német cégnél, meg valószínűleg még fogok is, hasznosnak tűnt egy ilyen tárgyra bejárni. Meg korábban is szerettem a földrajzot és annak a gazdasági részét (sőt, igazából a felvételinél második és harmadik helyen gazdasági szakokat jelöltem meg). Ezen a tárgyon pedig hasonló dolgokat tanultunk, csak ezúttal németül.
A tanárnő igyekezett tartani az egyensúlyt az elmélet és a gyakorlat között. Így volt olyan, amikor gazdasági dolgokról magyarázott, mi meg jegyzeteltünk, meg volt olyan is, amikor együtt csináltunk feladatokat (szövegkiegészítés a megfelelő gazdasági kifejezésekkel, szinonimák összepárosítása stb. stb.). Illetve általában volt valamilyen házi feladat is, például hogy olvassunk el egy szöveget, vagy esetleg néhány rövidebb feladatot kaptunk otthonra.
Volt szó a piacról és annak működéséről (kereslet, kínálat stb.), a munkaerőpiacról, a munkakereséskor hasznos tulajdonságokról, a munkaszerződés tartalmáról, beszéltünk a vállalatokról és azok jellemzőiről, meg még sok másról is.
Azért elég nagy kihívás volt németül feldolgozni a gazdasági folyamatokat, amikről magyarul is keveset hallottam korábban, még ha például a piacról többet is tanultam korábban földrajzórán. De a tanárnő nagyon segítőkész volt, és mindent részletesen elmagyarázott, megmondta a kifejezések magyar megfelelőjét, és így egy csomó olyan szó előfordult, amiket gyakran hall az ember, de nem feltétlen tud hozzá fejből egy definíciót mondani.
Összességében szerintem jó hangulatban teltek az órák, nagyon kis családias volt a hangulat (főleg mivel velem együtt volt 4 a max létszám a félév második felében, amikor már mindenki elment Erasmusra). Mindenképp megérte bejárni az órára, tanultam egy csomó új kifejezést, amik ha nem is feltétlen vannak az aktív szókincsemben, legalább már hallottam őket, és ha találkozom velük, akkor fel fogom ismerni őket.
Jegyszerzés
Két fő részből állt a jegy. Írtunk a félév közben egy zh-t, ami főleg elmélet volt, pl. soroljunk fel olyan pontokat, amiknek rögzítve kell lenniük egy munkaszerződésben, illetve egy-két szövegkiegészítős feladat is volt. Erre nem nagyon maradt időm készülni, meg a nyomás sem volt ott, elvégre nem kaptam a tárgyra jegyet, csak bejártam. Így egy négyest sikerült összehozni, mert sok felsorolós feladatnál nem jutott minden eszembe. Ezenkívül kellett a félév közben egyszer egy szövegről beszélni: kaptunk egy-egy cikket valamilyen gazdasági témáról, azt otthon fel tudtuk dolgozni, és a szöveg tartalmát kellett prezentálni a szakszavak használatával pár percben, illetve kaptunk hozzá egy-két kérdést is. De ha bármi nem sikerült jól, a tanárnő adott lehetőséget javítani, szóval csak ezzel kellett élni.