Ha valaki nem tanulja középiskolában a japánt, hanem nyelviskolába jár, magánórákat vesz, vagy egyedül tanul japánul, de érettségizni szeretne belőle, akkor ehhez osztályozóvizsgát kell tenni. Szóval most ennek a folyamatáról fogok írni, hátha idetéved valaki, aki osztályozó előtt áll.
Imádom a Discordot, amiért mindent vissza tudok rajta keresni. Ugyanis nem most volt az a 9. osztály, amikor az osztályozóvizsga bonyodalmaival szembesültem. 2020. január 6-án beszélgettem egy ismerősömmel, szó volt az érettségikről, és ő felvetette, hogy japánból van érettségi, úgyis tudok japánul, akkor miért ne csináljam meg, hiszen lehet, hogy jobban sikerül, mint az angol. Csak osztályozót kell tenni hozzá, de az is biztos megoldható.
Kitöltöttem egy középszintű érettségit, talán egy hibám lett, elégedett voltam vele. Így rögtön megnéztem egy emeltet is, és abban is csak egyet hibáztam. (Decemberben voltam N2-es vizsgán, az emelt érettségi pedig nagyjából N3-as szintű.) Ezzel pedig eldöntöttem, hogy emeltezni fogok. Talán a Google-höz fordultam segítségért, hogy hol lehet osztályozóvizsgázni, és így találtam az Újpesti Babits Mihály Gimnáziumra, vagy valahogy szóba került, amikor 2019 nyarán ott voltam karutatáborban, hogy itt egyébként szoktak érettségizni japánból.
Mindenesetre a karutatáborban megismertem Setsuko senseit, ezért neki írtam egy e-mailt, hogy mi a teendő, ha osztályozóvizsgázni szeretnék náluk. (Ezt a lépést azzal lehet kiváltani, hogy az iskolának írunk egy e-mailt, hogy van-e lehetőség osztályozóvizsgára.) Ezután a saját iskolánk küld egy vendégtanulói kérelmet a Babits igazgatójának címezve, nálunk az igazgatóhelyettes intézte ezeket, vele beszéltem, ő kért tőlem pontos adatokat, hogy melyik iskola, milyen névre szóljon stb. Máshol lehet, hogy az igazgató felelős ezért. Végül a Babits elfogadta a kérelmet, és kaptam egy levelet, hogy kinek írjak az időponttal kapcsolatban.
A levélben az állt, hogy februárban, áprilisban és augusztusban szerveznek osztályozóvizsgát (nem tudom, hogy azóta változott-e). Azt is írták, hogy legkorábban február 11-én tudok menni vizsgázni. Ez szép és jó, de ekkor már február 5-e volt, és mondtam, hogy kizárt, hogy 6 nap alatt felkészüljek a vizsgára, áprilisban szeretnék menni. Természetesen ezzel nem volt semmi probléma, így nyugodtan tudtam készülni, tételeket kidolgozni. (Egyébként arra felhívták a figyelmet, hogy ha valaki 12. osztály áprilisában csinálja az osztályozót, készüljön B tervvel, mert volt már olyan, hogy valaki megbukott az osztályozón, és így ugrott az érettségije is.)
A Babits honlapján szerepelnek a követelmények. A következő vizsga időpontja nem lett egy ideje frissítve, de a követelmények nem változtak azóta tudtommal. Itt szerepelnek a különböző nyelvtanok, kanjik, illetve a szóbelire a párbeszédek és a kifejtős feladat témái. Ezeket mindenképp érdemes kidolgozni előre. A tanárok nagyon aranyosak, nem kell félni tőlük a szóbelin. Az írásbeli alapvetően a Minna no Nihongo tankönyvre épül, a feladatok nagyrészt úgy néznek ki, hogy be kell írni a zárójelbe a hiányzó ragozást vagy partikulát. Illetve mindig van egy rövid szövegértés is a tesztben.
Egyszerre két évfolyamból lehet osztályozót tenni, ezért az volt a terv, hogy áprilisban meglesz a 9–10. osztály, augusztusban a 11–12. osztály, és ősszel el tudok menni érettségizni. Ebből egy jött össze végül úgy, ahogy elterveztem. Azt hiszem, mondanom sem kell, hogy nem volt áprilisban osztályozóvizsga, hiszen 2020-at írunk. Végül nyár elején kaptam egy e-mailt, hogy június 22-én lesz pótolva az osztályozó, mégpedig online. Ez volt a 9–10. osztály, Google Formsban kellett kitöltenem a két tesztet (úgy hallottam, hogy élőben ezeken az évfolyamokon kell egy rövid szöveget is írni, úgyhogy erre készüljön, aki most megy majd), a szóbeli pedig Zoomon volt. Ekkor használtam először Zoomot és sokat szerencsétlenkedtem azzal, hogy bekapcsoljam a hangot, ami kellemetlen volt, de a vizsga jól ment szerencsére. A szituációs párbeszédek a vásárlás és az étterem voltak, kifejtősnek pedig a bemutatkozást és az iskolát „húztam”. A 11–12. évfolyamok anyagából tényleg megszervezték augusztus 31-én a vizsgát, ezt már személyesen, csak maszkot kellett hordani. Ezt a napot kimondottan élveztem, mert tudtam beszélgetni a többi vizsgázóval, nem úgy, mint online. A szituációk a költözés és a magyarázatadás voltak (őszintén nem emlékszem, hogy az utóbbi mit takar, csak a jegyzőkönyvből puskáztam), a kifejtős témáim pedig a városom és a munka voltak. Azért ez már kicsit nehezebb volt, mint a 9–10.-es vizsga, de szerencsére mind a négy évfolyam meglett ötösre. Ezután már csak el kellett juttatnom a jegyzőkönyveket az igazgatónak/igazgatóhelyettesnek, és bekerült a bizonyítványom hátuljába is, hogy ekkor és ekkor, itt és ott szereztem japánból jegyet.
Ősszel sajnos nem tudtam elmenni érettségizni, mert a jelentkezési procedúra közben kiderült, hogy legkorábban 10. osztály májusában lehet érettségit tenni, így csak ekkor tudtam nekifutni az emeltnek. Ebből is volt egy kis kavarodás, mert az igazgatóhelyettes azt hitte, hogy középszinten szeretnék érettségizni, amihez továbbra is kell a vendégtanulói státusz, és ezt a Babitsban írtam volna. Az emeltet viszont az Oktatási Hivatal szervezi, ők osztanak be, ennek már nincs köze a Babitshoz. Szóval utolsó pillanatban javítva lett a jelentkezés, és 2021 májusában leérettségiztem japánból. De erről már írtam az érettségiről szóló bejegyzésben, illetve az AniMagazinban van egy egész cikkem arról, hogy hogyan készültem a japánérettségire.