Ezúttal hétfő reggel 8-ra került a haladós nyelvgyakorlat, ami semmiképp nem segített azon, hogy nagyon éber legyek az órán, de én igyekeztem.
Óra: Japán nyelvgyakorlat IV.
Oktató: Gotō Sh.
Modul: japán BA, kötelező tárgyak
Típus: gyakorlat
Kredit: 3
Ajánlott félév: 4. (kezdő) / 2. (haladó)
Aktuális félév: 2.
Az óra hasonlóan zajlott az előző félévhez. Folytattuk a Marugoto tankönyvet, ezután pedig áttértünk egy olyan könyvre, amelyben kifejezetten a párbeszédek a hangsúlyosak. Ezeket sokat gyakoroltuk különböző szerepekben, különböző behelyettesített infókkal. Sokszor valamilyen nyelvtani dolgot is meg kellett változtatni a behelyettesítendő kifejezésen, hogy izgalmasabb legyen a feladat. Így sokféle témakör előkerült, sokféle szókincs, szituáció (mint például útbaigazítás, segítségkérés), a végén pedig még egy kicsit a nyelvtant is belecsempészte a tanár úr az anyagba, és gyakoroltuk kifejezetten a műveltető, passzív és műveltető-passzív formákat is.
Jegyszerzés
Mivel mostanra kisebb lett a haladós csoport létszáma, ezúttal csak az utolsó órán vizsgáztatott a tanár úr. Nekem most is elengedte a vizsgát az N2-es nyelvvizsgám miatt azzal a feltétellel, hogy az utolsó előtti órán minden feladatot demonstráltam a többieknek. Ami azért kihívás volt, miután nem gyakoroltam be előre a párbeszédeket és a monológokat, és ott kellett menet közben olvasni, hogy mit kell behelyettesítenem a párbeszédben hova, és hogyan alakítsam át ehhez a nyelvtani szerkezeteket, a monológ helyett meg kérdéseket tett fel a tanár úr, és azokra hosszabban válaszoltam (hogy például milyen órákra vittek a szüleim gyerekként).
Ismét három feladat volt a vizsgán. Az első egy párbeszéd volt, ehhez megkaptuk, hogy melyik az a 6, a félév során is átvett párbeszéd, amik közül húzunk egyet. Ezután volt egy önálló témakifejtés, aminek a témáját mi választhattuk az alábbiak közül:
- 今、なやんでいること、なやんだ経験、「こまった人」などについての話 (aggodalmak, vívódások, problémás emberek)
- 「旅行中のトラブル」か「私の失敗」(nyaralás közben felmerülő problémák; valami, amit elhibáztunk)
- 「仕事やアルバイトについて話す」 (munkánk, annak tartalma, helye, szabályai stb.)
- 外国人に紹介したい「ハンガリー人」(egy híres magyar ember bemutatása)
A harmadik téma pedig szintén egy önálló témakifejtés volt kötött témával: gyerekkorunkban mit csináltattak velünk a szüleink, mit nem engedtek nekünk, illetve ha nekünk lesz gyerekünk, akkor mit engednénk meg neki, mit tiltanánk meg neki. Ehhez pedig használni kellett a műveltető és műveltető-passzív nyelvtanokat.