Ez az óra egy pozitív csalódás volt nekem.
Óra: Japán nyelvtan III.
Oktató: Dr. Lázár M.
Modul: japán BA, kötelező tárgyak
Típus: előadás
Kredit: 3
Ajánlott félév: 3. (kezdő) / 1. (haladó)
Aktuális félév: 1.
Ezen az órán az An Integrated Approach to Intermediate Japanese könyvet vettük, abból is elsősorban a nyelvtanokat. A tankönyvben minden leckéhez van három szöveg, amikben szerepelnek a nyelvtanok, ezek pedig külön ki vannak gyűjtve példamondatokkal és extra magyarázatokkal a lecke végén. A könyv leginkább N3-as kifejezéseket és szavakat tartalmaz.
Az első órákon ismétlésképp hozott a tanárnő néhány ragozós feladatot és egy は vs が feladatot (abban olyan jó volt, hogy megérzésre hagyatkozva mindnél eltaláltam pusztán az alapján, hogy melyik hangzik jól a mondatban). Ezután pedig a könyvvel haladtunk, néha olvastuk és fordítottuk a szövegeket, aztán elmagyarázta a tanárnő a nyelvtanokat (magyarul), illetve a munkafüzetben lévő feladatokat is megcsináltuk hozzá. Ezek között sok olyan volt, ahol a saját ötleteinkkel kellett kiegészíteni a mondatot, azokat szerettem a legjobban. Házi kifejezetten nem volt, csak gyakorolni és tanulni, hogy jól menjenek a nyelvtani szerkezetek.
Annak ellenére, hogy eredetileg nem is terveztem bejárni az órára így N2-vel, az első óra is tök pozitív csalódás volt, mivel végig japánul beszélgettünk, és mindenkinek volt lehetősége bemutatkozni. Meg hiába ismertem a nyelvtanokat vagy tudtam őket jól használni, néha elhangoztak olyan nüansznyi különbségek, amikről még nem hallottam.
Vizsga/jegyszerzés
Előadás az óra, így vizsga van belőle, viszont – hogy bejárjunk az órára – évközben is lett volna 3 zh, ami a felét teszi ki a jegyünknek. Ez lett volna normál esetben, viszont mivel a tanárnő beteg volt, és elmaradt néhány óránk, úgy döntött, hogy inkább haladni fogunk az anyaggal, és csak a vizsga adja majd a kurzusra kapott jegyet.
A negyedik lecke végéig jutottunk el a félévben, ezért csak addig kérte számon a tanárnő az anyagot. 30 darab feleletválasztós kérdés volt a teszt, mindenhol azt kellett kiválasztani négy lehetőség közül, hogy melyik nyelvtani szerkezet illik a mondatban kipontozott helyre. Ezek (talán mind) a tankönyvben is szereplő példamondatok voltak. Néhol előkerültek hasonló jelentésű szerkezetek is válaszlehetőségként, végül egyet rontottam a tesztben, de egyébként szerintem nem volt olyan nehéz. A tesztben minden furiganázva volt, hiszen a kanjitudásunkat majd a szövegolvasáson fogják számonkérni, itt csak a nyelvtan a lényeg.