Skip to content

Tárgyleírás: Keleti filológia II.

Ez a tárgy a folytatása az előző féléves filológiának. Úgy éreztem, hogy ezúttal egy kicsit lazább volt a tárgy, mint az első féléves párja, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy kevésbé lett volna hasznos.

Óra: Bevezetés a keleti filológiák alapvető módszereibe II
Oktató: Dr. Doma P.
Modul: japán BA, kötelező tárgyak
Típus: gyakorlat
Kredit: 2
Ajánlott félév: 2.
Aktuális félév: 2.

Míg a filológia I. a tudományos szöveg írásáról szólt, a II. a tudományos előadásokra helyezte a hangsúlyt. Beszéltünk a konferenciákról, hogy miért jók és fontosak (és hogy mennyire felháborító, ha a szünetben nincs kávé). Megbeszéltük, hogy milyen egy jó absztrakt, short bio, illetve magának az előadásnak hogyan érdemes felépülnie. Sokat beszéltünk a ppt-ről is, a kötelező diákról, ajánlott és határozottan elkerülendő színekről, hátterekről, betűméretekről, és így tovább.

A tanárnő sokat mesélt a saját tapasztalatairól is, nagyon élveztem az órát. Vicces volt, hogy a tanárnő meglepődött, hogy szobatársammal önszántunkból már vagy 4 konferencián voltunk akkor (elvégre csak egyről kell a Nyelvtudományi Műhelyre beszámolót írni, de tök jó a konferenciákon tájékozódni, találkozni a nyelvészekkel stb.).

Az első néhány óra után pedig mindenki előadott egy témából. Míg az előző félévben a tudományos esszéhez húztuk a témát, ezúttal már teljesen szabad kezet kaptunk, és mindenki arról adott elő, amiről szeretett volna, csak lehetőleg legyen valami köze Japánhoz, vagy legalább Kelet-Ázsiához. Azt sem vette nagyon szigorúan, hogy egy tudományos kutatást adjunk elő, amiben egy kutatási kérdést próbálunk megválaszolni, a legtöbb előadás inkább egy ismeretterjesztő-bemutató jellegű előadás volt. Hallhattunk az NHK-ügynökökről, az ikebanáról, a haikukról, a yaeba fogakról, a hagyományos japán kertekről és még sok másról is.

Jegyszerzés

Ezúttal csak három házi feladat volt, de mindhárom kötelező volt: egy konferenciajelentkezés megírása, valamint egy absztrakt és egy short bio. A jegyet főleg az órán tartott előadásra kaptuk, illetve plusz egy előadást kellett elkészíteni a félév végéig, amit nem adtunk elő. Ehhez csak el kellett készíteni a ppt-t a megadott szabályok és stíluslap alapján lehivatkozva, illetve a tanárnő kért egy külön dokumentumot, amiben vázlatosan leírjuk, hogy mit mondanánk még el, ami nem szerepel a diákon. Ezt egy szombat délelőtt készítettem el, amikor nekiálltam egy JLPT-s posztot írni a blogra, és annyira magával ragadott a téma, hogy csináltam belőle egy prezentációt, amiben bemutattam a JLPT és a KER/CEFR szintjeit, meg hoztam néhány tanulmányt, ami próbát tesz a szintek megfeleltetésére. (Meglepő módon nem volt benne olyan, ami az N4-et B2-nek vette, pedig arra lehet honosítani az N4-et.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük