A szakkolinak gyakorlatilag a legfontosabb része, hogy tagjai vagyunk egy műhelynek, és jobban elmélyedünk valamilyen tudományterületben.
Óra: A nyelvtudományi kutatások alkalmazása
Oktató: Dr. Pődör D.
Modul: szakkollégium, műhely
Típus: gyakorlat
Kredit: 3
Ajánlott félév: összes
Aktuális félév: 2.
Az előző félévhez képest nem nagyon változott semmi, ismét nagyrészt meghívott előadókat hallhattunk – azaz elsősorban a Károlin tanító és kutató nyelvészeket, illetve most nagyobb hangsúly volt a kutatáson, és a tehetségnapi előadáson.
A következő előadások voltak a félévben:
- Pődör, D. Beszámoló az ír–magyar/magyar–ír szótárprojektről
- Schmidt, I. A narratív elemzés elmélete és gyakorlata
- Laczkóné Rácz, E. Kultúra és nyelv
- Nagy, A. Filológia és műfordítás: Hogyan fordítsunk Tolkient?
- Dér, Cs. A mondatstruktúrán kívüli grammatika elemeiről
- M. Pintérné Márkus, K. Szótárak a 21. században
- Cser, A. Fejezetek a magyar nyelvtudomány történetéből
- Dróth, J. Mit kell tudnia egy fordítónak?
- Heltai J. A nyelvi részvétel előmozdítása kollaboratív kutatás révén
Őszintén szólva kicsit úgy éreztem, hogy az előző félév előadásai kicsit közelebb álltak hozzám, de így is sok érdekességet hallottam a félévben. A szótárakkal épp barátkozom, szóval azok az előadások már csak azért is jók voltak, illetve bár a fordítással kevésbé barátkozom, azok az előadások is kimondottan magukkal ragadtak. De az abszolút kedvencem mindenképpen a narratív elemzés volt, mert a tanárnő egy olyan kutatási módszert és ehhez használható eszközöket mutatott be, amire én még nem gondoltam – és ez is adta nekem az ötletet, hogy a pragmatikás TDK-hoz videók hanganyagát elemezzem.
Jegyszerzés
A követelmény hasonló volt az előző félévhez. Kellett egy konferenciabeszámoló (sokfelé jártam a félévben nyelvészeti konferenciákat tekintve, de végül az online japán konferenciáról írtam és adtam be konferenciabeszámolónak), kellett ismét egy szemináriumi dolgozat, illetve egy prezentáció. A prezentáció gyakorlatilag egy próbája volt a kari tehetségnapi előadásnak, ami a szakkollégistáknak kötelező volt.
Ezenkívül voltak kisebb feladatok a félévben, hogy haladjunk a kutatásunkkal: ismét kellett kitölteni kutatási tervet – most már kiegészítve a témavezetővel való konzultációkkal. Meg kellett még egy néhány tételből álló annotált bibliográfia is.